יום שבת, 30 בינואר 2021

סיכון גבוה לדמנציה באנשים שאוכלים שומני טראנס - קובי עזרא

סיכון גבוה יותר לדמנציה בקרב אנשים שאוכלים יותר שומני טרנס.

מחקר חדש שנערך בקרב מבוגרים בעיירה יפנית מצא כי אלו שדמם מכיל רמות גבוהות יותר של שומני טרנס, היו בסיכון גבוה יותר לפתח דמנציה מאשר אלו עם רמות נמוכות יותר.



החוקרים מצאו גם שמאפים מתוקים הם ככל הנראה המקור הגדול ביותר לשומני טרנס תזונתיים באותה אוכלוסייה.


בתזונה האדם ישנם שני מקורות עיקריים לשומני טראנס: טבעיים ומלאכותיים. שומני טרנס טבעיים קיימים בכמויות קטנות במוצרי חלב ובבשר של מספר בעלי חיים.


שומני טראנס מלאכותיים, או חומצות שומן טראנס, הם המקור העיקרי לשומני טרנס בתזונה והם תוצר של תהליך תעשייתי שמוסיף מימן לשמן צמחי כדי להפוך אותו למוצק בטמפרטורת החדר.


על פי איגוד הלב האמריקני, צריכת שומני טרנס עלולה להעלות את הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי, ויש לה קשר לסיכון גבוה יותר לסוכרת סוג 2.


במאמר נוירולוגי שפורסם לאחרונה, מחברי המחקר החדשים מתארים כיצד הם קישרו בין שומני טרנס לסיכון גבוה יותר לדמנציה באמצעות נתונים ממחקר בריאותי מתמשך על אנשים החיים בעיירה היסאיאמה ביפן.


"תוצאות אלו", אומר מחבר המחקר הבכיר טושיהארו נינומיה, "נותנות לנו עוד סיבה להימנע משומני טרנס." הוא מוסיף כי "בארצות הברית, הכמויות הקטנות שעדיין מותרות במזונות יכולות להצטבר אם אנשים אוכלים מנות מרובות מהמזונות הללו, ושומני טרנס עדיין מותרים במדינות רבות אחרות."


נינומיה היא פרופסור במחלקה לאפידמיולוגיה ובריאות הציבור באוניברסיטת קיושו ביפן.


52–74% סיכוי גבוה יותר לדמנציה. המחקר החדש השתמש בנתונים על 1,628 אנשים בגיל 60 לפחות וללא דמנציה כאשר הם נתנו דגימות דם במהלך בדיקת סקר בשנים 2002-2003. החוקרים עקבו אחריהם במשך עשר שנים נוספות וציינו כל אירוע של דמנציה שהתרחשה.


במהלך המעקב 377 מהמשתתפים קיבלו אבחנה של דמנציה, כולל 247 למחלת אלצהיימר.

לצורך הניתוח, הצוות דרג את המשתתפים בארבע קבוצות שוות בהתאם לרמות שומני הטרנס בדם.

בקבוצה עם רמת שומני הטרנס הגבוהה ביותר בדם, שיעור ההיארעות של דמנציה היה 29.8 ל -1,000 שנות אדם.


בקבוצת השומני הטראנס הבאה הגבוהה ביותר, שיעור שכיחות הדמנציה היה 27.6 ל- 1,000 שנות אדם. בקבוצת השומן הטרנס הנמוך ביותר, שיעור ההיארעות של דמנציה היה 21.3 ל-1,000 שנות אדם.


החוקרים התאימו את התוצאות לגורמים אחרים שעשויים להשפיע על הסיכון לדמנציה. גורמים אלה כללו מצב עישון ומצבים, כמו לחץ דם גבוה וסוכרת.


לאחר ההתאמה, הצוות מצא כי למשתתפים בקבוצת השומנים הגבוהים ביותר בדם בדם יש סיכוי גבוה ב -52% לחלות בדמנציה במהלך המעקב בהשוואה לקבוצת השומן הנמוכה ביותר בדם. בקבוצה השנייה בגובהה, סיכוי זה היה 74%.


המחברים מציינים כי הקישור "נותר משמעותי לאחר התאמה לגורמים תזונתיים, כולל צריכת אנרגיה כוללת וצריכת חומצות שומן רווי ובלתי רוויות."


שומני טרנס אסורים בארצות הברית

מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) בארה"ב אסר על שומני טרנס מלאכותיים בשנת 2018, והצהיר כי הוצאת שמנים מוקשים חלקית ממזון מעובד עלולה "למנוע אלפי התקפי לב ומוות מדי שנה."


עם זאת, האיסור מכיל הוראה המאפשרת לתוויות על מזון המכיל פחות מ 0.5 גרם (גרם) שומני טרנס לומר כי הם מכילים 0 גרם. המשמעות היא שמאכלים מסוימים עדיין עשויים להכיל כמויות קטנות מאוד של שמנים מוקשים חלקית.


כאשר הם מתארים את הסיבות לחקירתם, החוקרים מציינים כי מעט מחקרים בדקו את הקשר בין שומני טרנס לדמנציה. כמו כן, אלה שחקרו את הקשר לא הניבו תוצאות עקביות.


הם מציעים כי הסיבה לתוצאות לא עקביות במחקרים הקודמים הייתה שחסרה להם שיטה מדויקת להערכת צריכת שומני טרנס בתזונה.


במאמר המחקר שלהם, המחברים מתארים כיצד השתמשו ברמות הדם של חומצה עליאדית Elaidic acid כ"סמן ביולוגי אובייקטיבי לשומן טרנס תעשייתי ".


Elaidic acid היא שומן טרנס עיקרי בשמנים צמחיים המאושרים חלקית. זה מופיע גם בכמויות קטנות בחלב ובבשרים מסוימים.


https://www.medicalnewstoday.com/articles/326820?fbclid=IwAR1um8td_P7kTEB_ztrxhEgpfNwXAtB0JRm_O4LyBFwSnvglax3gQMputfE

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה